vineri, 20 ianuarie 2012

Hwan-yong-ham-ni-da (welcome) to Korea!

Am vanat noaptea intr-un avion Lufthansa la sfarsitul lunii septembrie. M-am trezit cu ea in cap si am purces sa o alerg prin Munchen si apoi pe deasupra Siberiei pana cand am trecut de ea ca printr-un tunel. Luminita de la capatului tunelului a dezvaluit un aeroport gigantic, invaluit de ape si insulite in ceata diminetii. Am ajuns in Coreea de Sud la timp pentru a vedea soarele rasarind dintr-un tren curat ca lacrima ce gonea catre Seul.
Trenurile din Asia...odata ce te lasi purtat ca vantul si ca gandul de unul, toate capata poezie. Sunt niste animale ciudate, trenurile astea. Hibride. Intre tramvai si metrou. Te poarta prin bezna, atat de tacute si line incat nu-ti mai vine a te mira de obiceiul localnicilor de a dormi pana la destinatie. Dintr-odata insa executa un salt catre suprafata amintindu-ti ca tanjeai dupa lumina soarelui si cladirile omului.
Statia de tren rapid KTX - Seul300 la ora cu trenul ^_^
Seul nu este Tokyo. Si bine face. Seul este el insusi, o imensitate cu mii de chipuri. Daca in Yeouido cerul se reflecta in sticla zgarie-norilor ce adapostesc mii de birouri si creiere de Wall Street-ul coreean, in Gyeongbokgung aerul rasuna a batai de tobe, iar ochiul cuprinde imediat maretia palatului imperial, in timp ce in Myeongdong strazile nu par a dormi niciodata, scaldate in luminile neon ale reclamelor si calcate in picioare de mii de tineri coreeni, care mancand la cate un stand stradal, in picioare si fara nicio formalitate, care tinandu-se de mana, imbracati in pulovere identice, ca pentru cupluri, care incercand cele mai noi produse de cosmetica si machiaj aparute pe piata coreeana, una foarte exigenta si avid consumatoare.
Gyeongbokgung - Palatul Imperial, SeulMyeongdong - shopping district - SeulStreet Food - snacks - Seul
Mi-am dat seama ca nu sunt in Japonia destul de curand, desi exista momente si locuri in care influenta japoneza se simte puternic. Coreenii sunt politicosi, dar nici pe departe la nivelul japonez, sunt seriosi si muncitori, dar nu par a cauta perfectiunea cu orice pret, sunt prietenosi, curiosi, mult mai expansivi si mai petrecareti decat japonezii. Mai putin scrupulosi cu onoarea si bunul renume, dar in mare pare parte cinstiti. M-am simtit la fel de in siguranta ca si in Japonia, iar ocaziile in care am intalnit vreun coreean care a incercat sa profite nitel de pe urma unor turisti au fost rare. Romanilor nu cred ca le-ar pune niciun fel de problema...
Fortareata Suwon

Suwon - dupa un urcus serios ^_^
Am calatorit simplu, ca si cand as fi locuit in Coreea si as fi decis sa vad frumusetile tarii intr-un weekend prelungit. Fara autocare turistice, fara ghizi si fara alergatura intre atractii. N-am urmarit un program batut in cuie, ci instinctul, curiozitatea, cheful de moment. Am interactionat spontan cu oamenii in autobuz, la vreo coada ocazionala, in curtea unui templu sau pe varful unui con vulcanic. Am vrut sa simt Coreea mai mult decat sa o contorizez, sa bifez toate punctele de interes si sa o aranjez frumos in vitrina cu eticheta "vazut".
Piata in Seul
Seoul Tower - cocotat in mijlocul orasului, pe muntele Namsan
Busan noaptea
Am simtit ritmul si trepidatia Seul-ului, linistea si confortul unei calatorii cu KTX, cel mai rapid tren coreean, tristetea si camaraderia soldatilor sud-coreeni trimisi sa pazeasca granita tarii lor cu...tara lor din nord, briza oceanului in Busan si gustul nostalgic al mancarii japoneze intr-un restaurant micut pe plaja, maretie si demnitate in fata templului de pe munte, mister de nepatruns in fata templului de pe stanci, prospetime sub cascadele de pe insula Jeju, dor de Japonia de pe varful conului vulcanic Ilchulbong de unde ar fi trebuit sa se vada tarmul japonez, picant, picant, picant, picantul revigorant al mancarii coreene.
 Busan/Pusan

Poarta de intrare la templul de pe munte - Beomeosa/Pomosa - Busan
Construit in 678
Conform legendelor, in varful muntelor se afla o fantana ce nu a secat niciodata
Complexul divinitatilor protectoare

Intrare catre templul de pe stanci - Yonggungsa - Busan
Poarta de acces
Templul in toata splendoarea sa :)
Nu m-am impiedicat de preturi cu nasul pe sus. Mancarea, cazarea, transportul sunt mai ieftine decat in Romania. Won-ul coreean pare mare iubitor de "matasuri", cumpara mai multa calitate decat Leul nostru.
La adunat de fructe de mare
Intr-o seara torida am aterizat pe insula Jeju. M-au intampinat niste omuleti simpatici din piatra, protectorii insulei. Si curand am inteles de ce Jeju e destinatia preferata a cuplurilor aflate in luna de miere si a iubitorilor de natura care vor sa scormoneasca adancurile oceanului impreuna cu femeile-scufundatoare Haenyo sau sa urce muntele Halla. Exista si un alt grup de vizitatori fideli: adolescentii coreeni in excursie cu clasa. Nu intelegeam de ce aveam o senzatie de Big Brother la orice colt de stanca si dupa fiecare palmier. Adolescentii asiatici, in general, sunt…,sa spunem, „mai putin rezervati” in interesul lor pentru vizitatorii occidentali, unde prin „mai putin rezervati” se intelege chicoteli, coate, privirea lipita de straini, aruncatul unui cuvant in engleza in conversatie, la intamplare, nu conteaza ce cuvant. Si poze. Demne de paparazzi alergand cine-stie-ce-vedeta de la Hollywood care a iesit nemachiata sa-si cumpere o cafea de la Starbucks.
Insula Jeju - panorama de la conul vulcanic Ilchulbong
Plaja cu nisip negru
Plantatia de ceai verde O'Sulloc
Cascada Cheonjiyeon
Cascada Jeongbang

Coreea in lung si (mai putin) in lat e o tara tare, tare frumoasa, accesibila, plina de viata, deschisa catre zarva Occidentului si a tehnologiei in timp ce savureaza linistea templelor, oglindirea muntilor in ocean si traditiile ce dainuiesc.

35 de comentarii:

1. Bine ai revenit! De cand te asteptam...

2. Tare mult m-a bucurat ca am avut sansa de a citi ac impresii.Tocmai i-am scris Vioricai despre dorinta mea de a vizita Korea fara un plan,cu autobusul de colo colo.Mi-a placut mult si continutul si stilul.Luciana.

3. In ultima vreme si eu sunt prinsa in mreaja cosmeticelor coreene. Auzisem ca se imbraca identic cuplurile. Deci e adevarat! Ce funky! Foarte frumoase imaginile tale. Si eu ma gandesc sa imi fac cadou o excursie pe o plantatie de ceai, vazand campul tau verde si mai pofta mi s-a facut. Dor de tine...

4. Ce ma bucur ca ai revenit! Chiar ma gandeam la tine. Iar Coreea descrisa de tine este absolut minunata. Imi plac mult si pozele.

5. vai ce dor imi era sa te citesc!!! azi e ziua surioarei mele dar se pare ca si eu am primit cadouri - a nins si am citit un articol minunat prin care am calatorit intr-un alt loc in care mi-ar placea sa ajung la un moment dat:)
    o zi minunata iti doresc,
    rux

6. Frumoasa atmosfera Coreei tale... Mi-o imaginam mai rece, calculata si industriala, nu avand atata poezie. Multumesc

7. Acum nu mai vreau in Japonia, vreau in Coreea de Sud. Repede mai imi schimb preferintele. Bine ai revenit cu o noua postare pe acest blog.

8. @Viorica: Ma bucur de calduroasa intampinare! :)) Bine ne-am regasit! Apropo, stiu ca va plac serialele coreene. Uitandu-ma la coreence inteleg de ce :) Aveau niste tenuri de portelan. Mi s-au parut mai frumoase si mai mature decat japonezele :)

@Luciana: Atunci o sa pice bine postarea pe care o pregatesc cu tips&tricks pentru o calatorie in Korea! :) Este foarte frumos! Intalnirea cu o asemenea cultura este deschizatoare de drumuri :)

@Alina: Ce face Okinawaaaaaa? M-am uitat cu jind catre locul unde locuiesti cand am fost pe Jeju, ai simtit vibratiile pozitive? :) Aveau coreencele un ten...cred ca numai de asta am umplut si eu cosuletul de shopping cu produse cosmetice. Cuplurile erau simpatice foc, tare mi-ar fi placut sa vad asa ceva si-n Japonia. Par mult mai destinsi si mai ok cu manifestarile de afectiune in public. Hugs!

9. @Lady Io: Multumesc, bine ne-am regasit! Cred ca niciodata nu sunt de ajuns de multe poze din asemenea locuri, cine stie cand/daca mai ajung pe acolo :) Asta cred eu la intoarcere...ca in timpul excursiei propriu-zise stau cu ochii si gura cascate, iar aparatul foto mai mult ma incurca :)))

@Copilarim: La multi ani surorii tale! Sa fie fericita si sa aiba parte de multe momente frumoase! Iar tie iti urez calatorii ca in...povesti era sa zic, ca in desenele animate! :) Pline de oameni interesanti si de optimism :)

@Anca: Are si parti mai industriale, fara indoiala. Busan, spre exemplu, are portiuni rezidentiale care arata ca blocurile noastre comuniste, numai ca mai inalte. Oamenii in Busan par mai saraci decat cei din Seul, mai focusati pe asigurarea traiului de zi cu zi decat pe ultimul racnet in gadgeturi si moda occidentala. Dar reci nu sunt deloc! Sunt calzi si muncitori si zambareti :)

@Ana: Propun un compromis: in amandoua! Ce zici? :))))

10. Noa, bun revenit, mă temeam c-ai emigrat în Coreea de nu mai dai nici un semn de viață :P
    Stăm cu ochii pe blogu-ți, să mai vedem, să mai ascultăm... :)

11. Bine ai revenit!
    Caut mereu cand intru pe blog, vreo actualizare de la Mirona. si uite ca nu a intarziat sa apara. ^_^
    Minunate pozele, descrierile. ca intotdeauna. Mai astept postari.
    Have fan!

12. @arcadia: :))) Nu emigrai, nu! Am avut niste luni cu incercari. De zis n-am avut nimic, dar de citit am citit :) asa ca nu am fost cu totul absenta :) Am urmarit aventurile tale in Bucuresti cu zambetul pe buze :)

@Hargrave: Bine ne-am regasit! Sincer, nici nu stiam daca mai sunteti aici, ma cam apuca rusinea acum ca m-am facut invizibila fara niciun cuvant :( Asta e o lectie de bune maniere blogger-istice: next time I will say something! :)

1. Don't worry. ^^
      I am still here.
      Asteptand sa posteze cei care au talent la scris, pt ca eu incep sa-mi pierd indemanarea... :(

2. Eh, indemanarea nu se pierde cu adevarat, numai motivatia e in pericol uneori :)

3. si asta,desigur.
      acum astept sa treaca sesiunea, si poate ma pun serios pe treaba. :)

13. Bun revenit! Interesanta viziune asupra Coreei de Sud ai trait. Ma bucur ca sunt oameni prietenosi si ca ti-ai incarcat bateriile si ca ne-ai oferit si noua, aceste minunate poze si impresii.

14. Buna, Cecilia! :) Si eu ma bucur ca am reusit sa postez in sfarsit ce am adunat pe acolo :) Imi pare rau ca nu am fost mai atenta la colegii mei coreeni cand eram in Japonia. Si atunci erau friendly si puteam sa tin legatura cu ei, mi-ar fi placut sa le vizitez tara si sa ne intalnim la o sueta, altfel se vede un loc atunci cand ti-l arata un localnic :)

15. daca lista mea cu planuri de concediu era destul lunga.... acum am mai adaugat un nume. Coreea. Ai prezentat-o asa de frumos!!!

1. Ma bucur! Coreea merita! Mai ales daca alegi sa mergi si in natura pe langa orasele consacrate :)

16. bine ai revenit!in ultimul timp tin legatura cu prietena mea japoneza,cand s-a intamplat anul trecut cutremurul am tot vorbit cu ea daca este bine si de atunci ne tot scriem:),poate o sa ajung si eu prin Japonia in 2013.
    Daca ajung in Japonia,poate ma duc si pana la Seul daca tot este aproape,acum depinde si ce buget am pentru vacanta petrecuta acolo,vrea sa stau 3 saptamani sau o luna.
    am aflat ca se poate cumpara acel abonemant pentru tren si din Romania.
    ps.trec si eu Correa pe lista mea de travel:)

1. Buna, Moschino! :) Da, am auzit si eu ca Exact Travel Club e autorizat sa emita JR Pass in Romania: http://www.extclub.ro/jr-pass Daca ai de gand sa vezi Japonia ca la carte e o investitie foarte buna fiindca trenurile sunt scumpe in Japonia, spre deosebire de Coreea unde mi s-a parut incredibil de ieftin :)
      Cateodata exista niste promotii fantastice Tokyo-Seul sau alt oras japonez-oras coreean. Daaaaar...daca ai putin timp sa vezi ceva in Coreea, eu nu m-as duce la Seul, ci undeva in natura, Busan sau Jeju eventual :)

2. Ma bucur ca am nimerit pe acest blog si iti multumesc ca povestind ma simt mai aproape de Coreea!

3. Buna, Octavia! Vrei sa ajungi in Coreea sau ai fost deja? :) Nu sunt foarte multi oameni care vor sa se simta aproape de ea :) Si eu ma bucur ca ai nimerit aici! :)

17. Buna cand ai fost in Japonia la ce universitate ai studiat deoarece as vrea sa fac facultatea acolo si nu gasesc surse de documentare ai putea sa ma ajuti?

1. Buna, Ana! Sursa de documentare e google: http://www.nigelward.com/top30.html - pentru topul universitatilor japoneze, cu linkuri catre pagina de net a fiecareia. Nu cred ca e actualizat, dar poti sa-ti faci o idee. Eu am cautat mult pe site-urile lor, uneori nu e foarte usor sa gasesti programele in engleza si alte detalii folositoare, dar un lucru e sigur: cand nu gasesti ceva, da-le un mail! Sigur iti raspund :)

Daca vrei sa te duci la studii in Japonia iti recomand sa te interesezi de programele monbukagakusho: http://www.ro.emb-japan.go.jp/cultura_burse.htm#B. BURSE DE CERCETARE ("Research student")

Bafta! :)

18. imaginile sunt nemaipomenite !
    mi-e dor de Asia din ce in ce mai mult. Korea, cu ocazia aceasta, pare tot mai atractiva !

1. Carmen, mie mi-e dor de Asia de indata ce ma intorc in Europa! :)) Primul impact pe care-l resimt este customer service-ul, de acolo incep cu nostalgiile si apoi curg garla :))

19. Vai, ce frumuseti!
    Dintotdeauna mi-am dorit sa ajung si in acea parte a lumii, iar citind din experientele tale imi dau seama cat de curadn vreau sa ajung acolo! :)

20. Multumesc mult pt poze! Sunt extraordinare. Atat de mult as vrea sa ajung in Coreea. :)

1. Cred ca trebuie sa anunt daca mai vad promotii pentru Seul, vad ca multi oameni sunt interesati! ^_^

21. Chiar prea frumos...nu ma mir ca au milioane de turisti!